In afara de aceasta, unii stabilesc existenta a cinci feluri de viziuni onirice alegorice.Pe unele, ei le numesc personale- pe cele in care o persoana socoteste ca ea este cea care actioneaza sau suporta o actiune;
caci atunci, implinirea viziunii onirice nu va avea loc decat pentru acela care a avut viziunea, fie ca e vorba de lucruri bune sau de contrariul lor.Alte viziuni onirice ei le numesc allotriale- pe cele in care ni se pare ca un altul actioneaza sau suporta o actiune;
caci numai in cazul lui vom putea vorbi de implinirea viziunilor onirice, fie ca e vorba de lucruri bune ori de contrariul lor.E totusi nevoie ca persoana care are viziunea onirica sa-l cunoasca pe celalalt si sa-i fie, intr-o oarecare masura, familiar.Pentru cele numite comune, insasi denumirea ne face cunoscut ca sunt lucruri ce se fac in somn cu o persoana pe care o cunoastem, oricare ar fi ea.Pe cele legate de porturi, fortificatii, pietele publice, gimnazii, monumentele publice ale cetatii, ei le numesc viziuni onirice politice.Disparitia temporara a soarelui, a lunii si a altor astre sau eclipsa lor totala, modificarile haotice ale pamantului si a marii prezic fenomene cosmice, si acestea se numesc, pe buna dreptate, viziuni onirice cosmice. Cu toate acestea, definitia universala a viziunilor onirice nu este univoc cea pe care tocmai am spus-o, caci uneori insesi viziunile onirice personale nu-si gasesc implinirea in persoana celui care le are, ci, multe, in persoana celor apropiati.Bunaoara, cuiva i-a aparut in somn ca moare, si s-a intamplat ca a murit tatal lui, careii era intr-adevar un alter ego prin faptul ca era in aceeasi masura parte si a trupului, si a sufletului fiului sau.Tot asa, cuiva i-a aparut in somn ca avea capul taiat.Si s-a intamplat ca si lui i-a murit tatal, principiu si al vietii, si al vederii luminii, asa cum capul este principalul trupului intreg.La fel este si viziunea onirica in care cineva orbeste: aceasta indica moarte pentru copiii celui care a avut viziunea, nu pentru el.Si s-ar putea cita multe alte exemple asemanatoare. Si in cazul viziunilor onirice allotriale, poate ca vreunul, luminat de experienta, va socoti ca ele se implinesc in chiar persoana celor caredorm si viseaza.De exemplu, cuiva i s-a parut ca isi vede in somn tatal mistuit de foc, si s-a intamplat ca a murit chiar cel care a avut acest vis, astfel incat tatal, din cauza tristetii pentru fiul sau, a pierit mistuit de amaraciune ca de foc, ca sa spun asa.Sau, la fel, cineva a visat ca iubita lui a murit.Si, la putin timp dupa aceea, si-a dat el insusi obstescul sfarsit, pentru ca a fost lipsit de legatura intima care-i era mai placuta decat toate.De acelasi fel e visul ca mama sau sotia este bonlava: el arata ce veniturile de pe urma muncii de mestesugar sunt slabe si in afara bunei randuieli.Intr-adevar, nu e nimic distonant aici, ci toti spun ca exista similitudine intre meserie si mama, caci amandoua hranesc, si intre meserie si sotie, pentru ca sunt ceea ce-ti apartine in cea mai mare masura.Sau, tot astfel, cand vezi in vis prieteni- daca sunt tristi,asta anunta necazuri, pe cand daca sunt bucurosi, urmeaza lucruri placute.Dupa aceleasi principii se poate judeca si despre visele comune, scotandu-se in evidenta faptul ca deja unele dintre ele s-au implinit nu in comun, ci numai in persoana insasi a celui care a avut visul.Este adevarat totusi ca visele din prima clasificare, dupa felul in care au impartit lucrurile cei vechi, sunt cel mai adesea asa dupa cum am spus;
cele despre care am vorbit apoi sunt de fapt mai rare, dar, cand se produc uneori dupa cum am spus, sunt gata sa-i induca in eroare chiar pe specialisti.In legatura cu ele, trebuie facute distinctiile ce urmeaza.Viziunile onirice personale- toate care nu-i privesc pe cei apropiati, dat fiind ca sunt lucruri ce se petrec doar inlauntrul celor ce viseaza si-i privesc doar pe ei si sunt actiuni ce nu au legatura cu alte persoane sau nu se fac prin altii-, toate acestea: vorbitul, cantatul, faptul de a dansa si chiar de a boxa, de a alerga la concursuri, de a te spanzura, de a muri, de a fi crucificat, de a te arunca in apa, de a descoperi o comoara, de a face dragoste, vomatul, defecatul, culcatul, rasul, plansul, vorbitul cu zeii si alte lucruri asemanatoare se implinesc numai pentru cei care dorm si le viseaza.Cu toate acestea, cele care privesc corpul sau o parte a corpului si lucrurile exterioare, de pilda: paturi, lazi, cosuri si alte obiecte si vesminte, precum si toate lucrurile asemanatoare, desi sunt personale, se implinesc adesea si pentru cei apropiati, in functie de afinitatea serviciilor aduse- de exemplu, afinitatea capului cu tatal, a piciorului cu sclavul, a mainii drepte cu tatal, fiul, prietenul, fratele, a mainii stangi cu sotia, mama, prietena, fiica, sora, a madularului barbatesc cu parintii, sotia, copiii, a gambei cu sotia si prietena.Si, pentru a nu ne mai lungi, fiecare dintre celelalte lucruri trebuie cercetate in acelasi fel. Viziunile onirice comune si allotriale, toate cele care se implinesc pentru noi si din cauza noastra, sunt socotite proprii noua insine.Toate cele care nu sunt insa pentru noi sau din cauza noastra se vor implini pentru ceilalti.Dar daca ar fi visati niste prieteni si lucrurile semnificate ar fi bune pentru ei, atunci si pentru noi ar fi, in parte, o bucurie si o placere;
daca lucrurile semnificative ar fi rele, ar fi o nenorocire pentru ei, iar pentru noi o durere, dar nu in toate situatiile din cauza nenorocirilor acestora, ci o anumita durere care de acum ne este personala.Daca sunt visati dusmani, trebuie sa se presupuna lucruri contrare celor prezentate mai sus. Acum, despre reprezentarile politice si despre cele cosmice iata ce am de spus.Lucrurile de care nimeni nu a fost preocupat vreodata nu-i vor aparea niciodata in vis, caci nimeni nu a visat despre problemele personale de care nu a fost interesat.De altminteri, este imposibil ca omul marunt sa aiba, dincolo de puterile sale, viziunea unor intamplari insemnate: caci toata lumea este convinsa ca e absurd ca aceste viziuni onirice sa fie si personale, si sa li se si implineasca celor care le vad- desigur, numai daca nu cumva un rege ori un conducatot sau o persooana importanta are viziunea respectiva.Caci acestia se ocupa, intr-adevar, de treburile obstesti si pot sa aiba o viziune onirica cu privire la ele, iar aceastea nu ca simpli particulari carora li se incredinteaza doar lucruri marunte, ci ca suverani si ca persoane ce se ingrijesc de anumite actiuni spre binele pulic.Tocmai despre acestea vorbeste si poetul, cand batranii insisi discuta in sfat despre visul lui Agamemnon: „Daca venea sa ne spuna de visul acesta un altul, /Visul e insa visat de mai- marele nostru”. Poetul vrea sa spuna: „Daca un om simplu dintre ahei ar fi povestit aceasta viziune onirica, nu am socoti, desigur, ca cel ce povesteste minte, ci am considera ca insusi visul este minciuna si ca nu-si va avea implinire pentru noi si, de aceea, i-am fi avertizat pe toti aheii sa nu-i dea atentie.De fapt insa, e cu neputinta sa nu-si aiba implinire in ceea ce ne priveste, pentru ca viziunea a avut-o un rege.” Se spune totusi ca au avut viziuni onirice politice oameni care erau si simpli, si saraci, si ca atunci cand le-au anuntat, scris sau publicat, s-a adaugat incredintarea ca implinirile au corespuns cu viziunile onirice.Dar cei ce vorbesc astfel pierd din vedere ca nu au cunoscut motivul unei asemenea situatii.Nu pentru ca un singur om obisnuit a avut, intr-o zi sau alta, o viziune onirica ce s-a implinit in legatura cu treburile obstesti, ci pentru ca multi oameni au avut aceeasi viziune onirica- dintre care unii o proclama in numele statului-, iar fiecare in mod distinct.Si se intampla atunci ca nu un simplu particular a avut aceasta viziune onirica, ci poporul, care nu e cu nimic mai prejos decat o capetenie de ostire sau un sef de stat: iar cand urmeaza intr-adevar sa se intample ceva bun, ce priveste cetatea in intregul ei, pot fi auzite povestindu-se mii de asemenea viziuni onirice care semnifica, desigur, viitorul, una printr-o anume imagine, alta printr-o alta imagine, diferita.Si la fel se intampla si cand e vorba de un neajuns.Iar daca nu multi, ci numai unul a avut viziunea onirica respectiva, e drept ca el sa nu fie singur in a lua asupra-i garantarea implinirii ei, doar daca nu ar fi cumva vreun comandant de ostire sau unul dintre cei cu alte sarcini de conducere, ori preot sau prooroc al cetatii.Este si parerea lui Nicostratos din Efes si a lui Panyasis din Halicarnas, oameni foarte cunoscuti si cu totul deosebiti.
In ce ma priveste, socotesc ca trebuie sa deslusesc cat mai bine si cauza viziunilor onirice datorita careia acestea se si vad in acest fel si isi si gasesc implinirea in acest fel si, totodata, sa prezint adevaratul inteles al cuvantului.Voi arata, asadar, mai intai care este... (afla mai multe)
In plus, cei priceputi in aceste domenii spun ca trebuie socotite prielnice viziunile onirice care au legatura cu natura, legea, obiceiurile, indeletnicirea, numele si timpul.Ei nu s-au gandit insa ca cele vazute in vis care au legatura cu natura sunt mai primejdioase pentru cei... (afla mai multe)
In afara de acestea, dintre viziunile onirice unele sunt theorematice, altele alegoice.Theorematice sunt cele a caror implinire coincide pe deplin cu insasi viziunea lor.Un navigator a visat, bunaoara, ca va naufragia, ceea ce i s-a intamplat.Caci de-abia l-a lasat somnul, ca... (afla mai multe)
Viziunile onirice generice: dintre viziunile onirice, unele prezic multe prin multe lucruri, altele putine prin putine lucruri, altele prezic multe prin putine lucruri, iar altele putine prin multe lucruri. Mai intai, asadar, multe prin multe lucruri.De pilda, cineva a visat ca... (afla mai multe)
In afara de aceasta, trebuie sa acordam atentie tuturor viziunilor onirice care nu-si dezvaluie limpede cauza, oricare ar fi momentul in care apar, fie noapte, fie in timpul zilei, socotind ca, pentru previziune, noaptea nu difera cu nimic de zi, nici crepusculul de seara de cel... (afla mai multe)
Viziunile onirice generice: dintre viziunile onirice, unele prezic multe prin multe lucruri, altele putine prin putine lucruri, altele prezic multe prin putine lucruri, iar altele putine prin multe lucruri. Mai intai, asadar, multe prin multe lucruri.De pilda, cineva a visat ca... (afla mai multe)