În primul rînd, aşadar, vorbind despre relaţiile conforme cu legea, lucrurile stau cam în felul următor. Să aibă raport sexual cu soţia sa - dacă aceasta e de acord şi o face cu plăcere şi nu se opune - e de bine pentru toţi în egală măsură, căci soţia semnifică fie meşteşugul celui care visează, fie profesia ce-i aduce bucurii, fie profesia în care conduce şi porunceşte, aşa cum face şi cu soţia lui. Această viziune onirică indică, aşadar, cîştigul la care se poate aştepta de pe urma meşteşugului şi a profesiei: căci bărbaţilor le procură plăcere actul sexual, şi le fac plăcere şi aceste cîştiguri. Dacă, pe de altă parte, femeia se împotriveşte şi nu cedează, asta înseamnă lucruri contrare. Aceeaşi tălmăcire şi în cazul iubitei. Să ai raport sexual cu prostituatele din lupanare înseamnă o uşoară ruşine şi o cheltuială mică: deoarece apropierea de aceste femei este deopotrivă ruşinoasă şi păgubitoare. E de bine pentru orice fel de acţiune întreprinsă: căci unii le numesc pe aceste femei "
lucrătoare"
, şi ele cedează fără să refuze nimic. Trebuie socotit de bine şi să poţi ieşi, după ce ai intrat într-un lupanar - căci de nu poţi ieşi, e de rău. Ştiu pe cineva care a visat că a intrat într-un lupanar şi nu a mai putut ieşi;
a murit nu după multe zile, visul avînd pentru el o împlinire întemeiată: căci numim lupanar, întocmai ca şi cimitirul, un "
loc comun"
, unde se pierde multă spermă umană. Aşadar, pe drept cuvînt, lupanarul este asimilat morţii. Femeile nu au totuşi nimic comun cu locul: căci, în ceea ce le priveşte, ele înseamnă lucruri bune - doar locul nu este bun. De aici rezultă că e mai de bine să le visezi pe prostituatele care rătăcesc de colo colo sau pe cele care, aşezate în faţa lupanarelor şi vînzînd ceva, îşi primesc onorariul, fie că au fost doar văzute, fie că s-au întreţinut cu ele raporturi sexuale. Să viseze că se culcă cu o femeie pe care nu o cunoaşte, dacă e frumoasă şi graţioasă şi cu o găteală din îmbrăcăminte de preţ şi fină şi cucoliere de aur, şi dacă se oferă ea însăşi, e de bine pentru cel care a avut visul şi-i arată că va urma un cîştig important;
dar dacă e o bătrînă murdară, urîtă, prost îmbrăcată, cu o fire supărăcioasă şi care nu se oferă ea însăşi, asta înseamnă lucruri contrare celor de mai sus: căci femeile necunoscute trebuie văzute ca nişte imagini ale activităţilor pe care le va duce la îndeplinire cel care le visează. Aşadar, după cum sînt femeia şi situaţia în care se află, tot aşa va fi şi împrejurarea în care cel ce are o asemenea viziune onirică va fi pus de propria-i activitate. A avea relaţii sexuale cu un sclav sau cu o sclavă e de bine: căci sclavii sînt proprietatea celui ce are un astfel de vis. De aceea, asta înseamnă că cine visează aşa ceva are bucurii de pe urma proprietăţilor sale şi că, după toate aparenţele, acestea vor spori şi vor deveni mai preţioase. Dacă cineva visează că unul dintre slujitorii săi îl posedă, nu e de bine: înseamnă dispreţ şi pagubă din partea slujitorului. Acelaşi lucru dacă e posedat de fratele său - fie că e mai mare, fie mai mic - sau de un duşman. Să ai contact sexual cu o femeie care ţi-e cunoscută şi apropiată, dacă ai acest vis în stare de tensiune erotică şi de dorinţă din partea femeii, asta nu prevesteşte nimic, din cauza intensităţii dorinţei. Dacă într-un asemenea vis nu există dorinţă din partea femeii, e de bine pentru cel care a avut viziunea onirică, atunci cînd femeia visată este bogată: în orice caz, va avea un folos lîngă femeia sau datorită femeii văzute în vis. Căci se înţelege de la sine că aceea care-şi oferă cuiva trupul trebuie să-i dea şi ceea ce posedă ea. Adesea, un astfel de vis l-a ajutat pe cel care a visat, pentru că a ajuns să cunoască tainele femeii: căci o asemenea femeie îngăduie să i se atingă şi părţile ascunse. A poseda însă o femeie aflată sub puterea soţului şi căsătorită după lege nu e de bine, din cauza legii: căci, într-adevăr, oricare ar fi pedepsele la care legea îl supune pe cel prins în flagrant delict de adulter, la aceleaşi pedepse îl conduce şi visul. Aşadar, a fi posedat de una dintre cunoştinţele sale, pe de o parte, pentru o femeie este <
plăcut şi>
favorabil, oricine ar fi cel care a avut-o. Pe de altă parte, pentru un bărbat, a fi posedat de cineva mai bogat şi mai în vîrstă e de bine, căci de obicei de la astfel de oameni se primeşte;
dar, posedat de unul mai tînăr şi sărac, e de rău: căci unor asemenea oameni de obicei li se dă. Acelaşi lucru înseamnă şi dacă cel care-l posedă pe un altul este mai în vîrstă şi sărac. Dacă cineva visează că se masturbează, acela va poseda un sclav sau o sclavă, pentru că mîinile care se întind spre mădular au fost în slujba acestui mădular;
dacă cel ce visează asta nu are slujitori, va avea o pagubă, pentru că secreţia de spermă a fost inutilă. Cunosc un sclav care a visat că pipăia mădularul stăpînului, şi a devemt pedagogul şi persoana care-i hrănea pe copiii acestuia: căci ţinuse în mîini mădularul stăpînului, care-i semnifică pe copii. Şi invers, cunosc un altul care a visat că era pipăit de stăpînul său, şi, legat de un stîlp, a primit multe lovituri, fiind astfel „întins,,de stăpîn.
Să apeleze la un ghicitor, să-I consulte în legătură cu un subiect e semn de nelinişte neobişnuită pentru cine are un asemenea vis: căci oamenii fără nelinişti n-au nevoie de preziceri. Orice a răspuns ghicitorul, dacă e veridic, trebuie crezut: în legătură cu diferenta dintre... (afla mai multe)
Că visele nu sînt cu totul lipsite de legătură cu ce se spune în legendele mitologice poţi s-o afli din următoarele. O femeie a visat că a făcut muncile lui Heracles, şi, puţin după aceea, prinsă într-un incendiu, a ars de vie. Într-adevăr, se spune că Heracles a pierit ars de... (afla mai multe)
Acum, iată ce s-ar putea spune despre relaţiile împotriva firii. Dacă cineva visează că se uneşte sexual cu el însuşi, în situaţia în care este bogat, asta prevesteşte pierderea bunurilor şi mare sărăcie şi foamete, pentru că nu are lîngă el un alt trup; dacă e sărac, se prezice... (afla mai multe)
În capitolul despre relaţiile sexuale, pentru a împărţi mai bine materia, vom trata mai întîi despre relaţiile conforme cu natura, legea şi obiceiul, apoi despre cele contrare legii şi, în al treilea rînd, despre relaţiile împotriva firii.
Dacă cineva îi spune altuia un lucru care nu e de competenţa profesiunii sale, împlinirea se face chiar pentru acest individ; dacă spune ceva care este de competenţa profesiunii sale, împlinirea se face pentru celălalt, niciodată pentru persoana celui care vorbeşte. La fel cum,... (afla mai multe)
Celor care întreabă dacă e cu putinţă, în legătură cu aceeaşi împrejurare, să ai vise şi bune, şi rele, şi care caută să ştie în care dintre ele trebuie să creadă, şi dacă unele le anulează pe celelalte sau le confirmă, le vei putea răspunde că nu numai în legătură cu aceeaşi... (afla mai multe)