Vehiculul , mai ales automobilul, care constituie imaginea cea mai clasica , reprezinta in mod simbolic corpul, iar soferul,spiritul.Conducerea vehiculului este prin urmare o alegorie a directiei pe care subiectul o da vietii sale si a modului (rapid sau lent, periculos sau prudent) in care isi duce experienta.
Automobil Pozitia ocupata in masina este si ea semnificativa.In fata, persoana este activa ( ea conduce, ea alege directia, ea decide viteza) sau expusa ( scaunul pasagerului din fatza este numit “locul mortului”).In spate ea se lasa condusa.Se lasa , pe buna dreptate sau nu, pe mainile altora. Permisul de conducere este semnul emanciparii, pentru ca trebuie sa fii major pentru a-l avea, dar mai ales pentru ca , simbolic, este definit ca permisiunea (permis) de a-si trai viata independent(de a conduce).Celelalte acte (vigneta, carte verde)corespund aceleiasi semnificatii , dar mai attenuate.Asigurarea , in schimb , evoca nevoia de protectie si de siguranta.Conform scenariului visului, subiectul este asigurat si sigur sau , dimpotriva, se simte amenintat, privat de sustinere si vulnerabil(certificatul de asigurare lipseste, este patat, degradat etc.).Amenzile si radarurile intervin ca o sanctiune si deci ca o amenintare a legii.Persoana nu isi respecta unele obligatii si comite erori de comportament.Este prea grabita , nu respecta prioritatile sau ocupa un loc care nu ii este destinat. Conditiile de circulatie sunt de asemenea semnificative.Astfel, un trafic fluid si sosele degajate arata ca drumul urmat este liber si ca evolutia este usurata;
in schimb , ambuteiajele reprezinta blocajele si piedicile din calea progresului. Garajul reia semnificatiile atribuite adaposturilor(vezi Casa), indicand nevoia de odihna sau de protectie.Atunci cand este locul reparatiilor , garajul este echivalentul simbolic al spitalului, iar garajistul, al medicului(vezi Medicina).Defectiuniile se refera la modul in care subiectul isi conduce viata si la directia umana. A cauta un loc de parcare sau a se gasi intr-un parking aglomerat exprima dificultatea de a-si gasi locul, de a-si defini rolul in viata sau pe langa ceilalti;
la fel, a nu reusi sa manevrezi masina pentru a parca evoca sterilitatea eforturilor (cel ce viseaza nu se afla in locul potrivit). Putem de asemenea nota ca: -ambulanta adauga la semnificatiile atribuite masinii ideile de boala sau de accident.Ea simbolizeaza deci o slabire a corpului, dar si o incapacitate de a-si trai viata in mod responsabil si autonom;
-autobuzul sugereaza colectivitatea , in sensul pozitiv al impartasirii si al schimbului sau in sensul negative al deresponsabilizarii si a lipsei de libertate.Este o alegorie a masei.Subiectul urmeaza miscarea generala , si nu drumul personal.O interpretare similara poate fii atribuita si altor mijloace de transport in comun, mai ales metroul;
-benzina este reprezentare a energiei vitale.A face plinul echivaleaza cu a se umple de energie.Persoana este in plina forta , ea are elanul si dinamismul necesare pentru a reusi in ceea ce intreprinde.In schimb, o pierdere sau o pana de benzina reveleaza o scadere de vitalitate ce impiedica progresul si actiuniile;
-claxonul si sirena , deoarece avertizeaza cu privire la un pericol, simbolizeaza semnalele carora subiectul trebuie sa le acorde importanta.Nu trebuie neglijate diferitele semnale(sfaturi, cuvinte , simptome etc.) pe care le poate primi in viata de zi cu zi;
-farurile lumineaza soseaua , deci viata.Daca sunt puternice, drumul urmat este luminos, iar subiectul luminat in decizii si actiuni.In schimb, daca sunt sparte, subiectul inainteaza in intuneric:nu stie incotro merge;
-franele indica necesitatea de a incetini sau de a se opri.Cel ce viseaza , daca nu isi supravegheaza viteza sau persista pe calea pe care a apucat, risca sa piarda controlul asupra vietii sale;
-motorul simbolizeaza energia , vitalitatea , potentialul fizic si resursele subiectului.Orice avarie merge in sensul unei slabiri ;
-taxiul simbolizeaza dorinta ca altcineva sa aiba grija de subiect, incapacitatea de a-si conduce singur viata.Descrie o atitudine pasiva si necreativa;
-volanul pune in discutii directia pe care subiectul o da vietii sale.
Avion Desi este una dintre imaginile cele mai puternice ale modernitatii, avionul(derivat din latinescul avis-“pasare”) reia simbolismul ancestral al pasarii.Domeniul sau fiind cerul, este legat in mod natural de notiunile de inaltare , de crestere, de spiritualitate si de levitatie.In vise, la fel ca si corolarele sale(pasare, zbor si aripi), avionul reprezinta purificarea instinctelor. In realitate , este totusi cel mai curent element fobic modern.Frica irationala pe care o inspira informeaza cu privire la semnificatia sa inconstienta.Pasagerul este temporar deposedat de putere.Intregul sau destin se afla in mainile pilotului.Atitudinea pasiva obliga la abandon, la incredere, la slabirea fraielor, tot atatea comportamente incompatibile cu prerogativele de actiune, de decizie, de conducere ale epocii contemporane.De aici , avionul devine sau redevine un simbol privilegiat al vointei divine sau al destinului asupra caruia omul nu are nici un control. Stewardesa reprezinta dorinta de a fii intampinat, ghidat si mai ales linistit.Ea reveleaza nevoia de ajutor si de asistenta.Cel ce viseaza nu isi este suficient.Nu este complet autonom. Parasuta simbolizeaza protectia si evitarea dificultatilor si a problemelor(permite atenuarea caderii).Subiectul reuseste sa iasa din situatii dificile fara prea multe urmari. Aerostatul reia in parte simbolismul avionului, insistand asupra importantei directiei pe care cel ce viseaza o da vietii sale, deoarece este numit si dirijabil.
Bicicleta, motocicleta Ca toate vehiculele , bicicleta si motocicleta ofera informatii despre modul in care cineva isi conduce viata, insistand asupra necesitatii: -de a fii autonom(este despre vorba despre vehicule individuale);
-de a fii active (trebuie sa fie in miscare pentru a-si mentine echilibrul). Imaginea pompei reveleaza tendinta subiectului de a acuza oboseala si de a fii temporar deposedat de energia sa.De aici rezulta ca cel ce viseaza are nevoie sa isi reincarce bateriile. Motocicleta adauga notiunile de viteza si de pericol.Subiectul este fara indoiala grabit sa reuseasca, sa isi atinga obiectivele.Este indraznet si isi asuma toate riscurile.Lipsa protectiei ( casca, geaca) poate revela un exces de temeritate si un risc inutil.
Camion Deoarece serveste la transportarea marfurilor, camionul reprezinta atat modul in care cineva isi conduce viata, cat nevoia de a fii sustinut, de a fi “transportat”si de a fi mai puternic si mai viguros(mai ales daca este vorba despre un camion-cisterna care transporta benzina, adica energia subiectului).
Car, caleasca Deoarece este asociat divinitatilor si eroilor, carul impune o conduita ireprosabila.Insista deci asupra cautarii exigentei , ba chiar a perfectiunii.Cel ce viseaza isi datoreaza faptul de a fi exemplar.Este un obiectiv pe care si-l fixeaza pe drept,dar uneori pe nedrept.Este, intr-adevar, prea dur cu el insusi. Caleasca reia aceleasi semnificatii, evocand in plus metamorfoza pozitiva, schimbarea benefica a conditiei, dupa cum arata basmul Cenusaresei.La aceasta interpretare se pot adauga notiunile de urgenta sau de rapiditate:subiectul trebuie sa dea dovada de promptitudine. Caruta si sareta constituie forme mai putin nobile ale carului.Servesc la transportul marfurilor dar si al mortilor.Exista deci in vis ideea unui sfarsit sau a unei rupture.
Pluta Pluta, fiind vehiculul cel mai rudimentar, simbolizeaza lipsa mijloacelor.Subiectul este pierdut, exclus sau respins si pluteste in voia valurilor, fara a mai avea vreun control real asupra cursului lucrurilor.Nu este totusi complet lipsit de mijloace si, oricat de reduse sunt posibilitatile sale de actiune, ele exista.Deci nu este totul pierdut.Toate sperantele sunt permise.
Rulota, remorca, sanie Rulota combina semnificatiile automobilului si ale casei(vezi aceste cuvinte).Pentru ca nu se poate deplasa singura, este o figurare a dependentei de altcineva si nevoii de a fi sustinut, ghidat, ba chiar sub aripa cuiva.
Tren Desi este o imagine a modernitatii, trenul are o semnificatie simbolica puternic ancorata in inconstient si care transpare mai ales in vise, desenele copiilor si in lanturile asociative.Este vectorul evolutiei si traduce calitatea drumului.Astfel, in scenariile onirice: bagajele, rucsacurile si valizele ofera informatii despre lucrurile dobandite, dar si despre experienta.Prea numeroase,grele sau ocupand mult loc, sunt o marturie a greutatii trecutului, a principiilor si a posesiuniilor, a fricii de necunoscut, care incita la pastrarea unor lucruri inutile.Absente sau putine, simbolizeaza saracia exterioara sau interioara ori, dimpotriva , eliberarea de obiceiuri, atasamente si piedici materiale, afective si psihice;
calatoria cu trenul poate fi simbolul unei noi plecari, al unei schimbari in viata, al unei noi orientari.Destinatia se nuanteaza daca persoana este singura sau insotita, confortabil instalata sau nu;
controlorul este reprezentatul legii(vezi Justitie).Conform scenariului oniric, evolutia are loc respectand regulile sau , dimpotriva sau, ameninta ordinea stabilita;
gara este, in acelasi fel, simbolul plecarii si al despartirilor (de vechea viata sau ca reprezentare a unei rupturi ori a unei separari dificile).Dar ea poate reprezenta si intoarcerea si regasirile, sfarsitul incercarilor si al problemelor;
orice avarie la nivelul trenului (probleme mecanice, accidente,intarzieri) este legata de sentimentul de neputinta sau de esec pe care il incearca- in mod constient sau inconstient- subiectul.Ea poate de asemenea sugera ca subiectul”deraiaza”, adica se rataceste, isi pierde ratiunea si comite greseli grave;
peronul impartaseste semnificatiile atribuie malului(vezi Fluviu).Este simbolul trecerii si deci al evolutiei de la o stare la alta.Este si spatiul separarii,al smulgerii din vechea viata;
sinele de cale ferata, drepte , curbe sau care se incruciseaza, simbolizeaza drumurile, usoare sau dificile, ce se ofera individului.Constituind cai prioritare, ele indica in plus faptul ca interesul general trebuie sa treaca inaintea celui personal.Automobilul(imagine a individualitatii)trebuie efectiv sa lase sa treaca trenul(imagine a colectivitatii).Dupa aceeasi logica, calea ferata poate fi o expresie a destinului a obligatiei de a urma o cale mai mult decat alta, a drumului deja trasat si inexorabil;
trecerea la nivel , aparand in vis marcheaza oprirea evolutiei sau, dimpotriva,acelerareasa(daca suntem in tren).
Vapor Vaporul figureaza locul, mijlocul de locomotie , precum si suportul medierii intre doua stari. Croaziera este o imagine pozitiva, descriind o viata placuta si agreabila. Departe de deplasarea laborioasa exprimata de barca, el arata ca subiectul isi apreciaza existenta, treverseaza usor incercarile si ajunge in portul cel bun. Marinarul si, mai mult, capitanul domina apa, adica emotiile, viata psihica profunda In schimb, piratii incarneaza la fel ca si naufragiile, pericolele unei calatorii, si deci efectele devastatoare ale exceselor si a emotionale si instictuale. Ancora reprezinta atasamentul material, afectiv sau intelectual, intr-o expresie pozitiva sau negativa. Ea raspunde unei simbolistici simple si evidente de greutate, legatura si retinere. Ilustreaza astfel fidelitatea, intoarcerea si inradacinarea, dar si sentimentul de incatusare si aliniere. Catargul simbolizeaza liberul- arbitru, alegerea directiei luate, a caii urmate si a orientarii existentiale. Asociat cu bara carmei simbolizeaza stapanirea de sine, capacitatea a-si conduce viata, de a prelua comanda si de a nu ceda fatalismului, nelasandu-si ambarcatiunea sa o ia in deriva. Farul, care ghideaza vapoarele, si, mai mult, portul reprezinta reperul, obiectivul atins, sosirea la destinatie. Constituie asadar elemente pozitive si securizante, care ii semnalizeaza subiectului ca a pornit pe calea cea buna si ca actiunile sale dau rezultate bune. Barca reia semnificatia atribuita vaporului, adaugand vaslele si deci activitatea laborioasa. Acelasi simbolism este impartasit de galero. Imbarcarea reprezinta plecarea in cautarea aventurii.Cel ce viseaza porneste pe un nou drum.O ia de la capat. In sfarsit, imaginea unei epave trimite la simbolismul ruinelor (vezi acest cuvant) si reveleaza starea precara a situatiei sau a subiectului. Se afla adesea in legatura cu o proasta igiena de viata (mai ales cu alcoolismul) sau cel putin cu neglijenta fata de propria persoana.
de te visezi conducând asemenea vehicule, o pagubă vei avea.
Ca orice alt mijloc de transport în vis, el oferă o indicatie privind modul de comportare. Fiţi atent la numărul autobuzului: cifra sau litera au o semnificaţie pe care o veţi afla prin propriile asocieri de idei. Apoi veti examina traseul: cineva se vedea urcând într-un autobuz,... (afla mai multe)
Accidentul este revelator pentru comportamentul greşit, al nostru sau al altcuiva. El exprima pierderea controlului, precum şi incapacitatea de a stapani o situaţie. Coliziunea simbolica şi conflictele inevitabile, un şoc nedorit, dar uneori salutar. Subiectul se loveşte de... (afla mai multe)
Luată în mare, imaginea este pozitivă, din moment ce implică o mişcare, o deplasare (şi nu o stagnare), deci o evoluţie. Cu excepţia situaţiei când mergem înapoi, adică ne referim mereu la trecut. Putem merge cu un scop precis sau la întâmplare: este o indicaţie asupra felului în... (afla mai multe)
ceva anume te va pune pe gânduri, vei fi preocupat, îngrijorat.
Modul în care conduceţi în vis vehiculul ilustrează orientarea pe care aţi dat-o vieţii sau felul în care vă comportaţi în viaţă. Acest vis este oglindirea unei atitudini generale. Mult mai des se conduce o maşină, uneori un avion, un camion, un tren, o bicicletă (vezi toate... (afla mai multe)